Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.01.2013 23:05 - Партократско упражнение за избори 2013
Автор: liliahristova Категория: Политика   
Прочетен: 2083 Коментари: 0 Гласове:
4



Не одобрявам януарското упражнение за идващите парламентарни избори. Процедурата за провеждане на национален референдум изобщо не трябва да повтаря механизма за провеждане на парламентарни избори, нито на местни, нито за Европарламент.
На избори гласувам за партия, коалиция или за определен кандидат. На избори винаги има избрани - независимо дали ми харесват или не, независимо за кого съм дала гласа си. И точно обратното, на референдум аз приемам или отхвърлям определена възможност, която би могла да се случи, а може и да не се случи, ако мнозинството не я поиска.
Ако на избори въпросът е „кой”, то на референдум е "да бъде или да не бъде”. На избори няма варианти „някой или никой”. Все някой печели. Ето тази очевадна разлика в двата, иначе все демократични начини за упражняване на власт от гражданите, изисква и специфичен модел за провеждане на каквито и да било референдуми. Пък сетне да се предлагат въпроси за тях. Преди провеждането на допитване – национално или местно, трябва да се приемат крайно необходими промени в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление и в Изборния кодекс.

В Закона за пряко участие на гражданите броят на гласувалите на национален референдум да не се обвързва с броя на гласувалите в последните парламентарни избори. Гласуването за народни представители не трябва да се сравнява с възможността чрез гласа си да потвърдиш или отречеш какъвто и да било въпрос, поставен на референдум. Активната регистрация за участие в референдум ще отхвърли риска от фалшификации на вота, възможни заради стотиците хиляди "мъртви души" в избирателните списъци.

Законово да се регламентира назначаването на постоянна изборна администрация, чиито членове (в ЦИК, РИК, ОИК, СИК) да бъдат авторитетни граждани, посочени от съкварталците и съселяните си, а не излъчени на квотен принцип от парламентарно представените партии и от онези, които имат членове в Европейския парламент.
Ако тези условия са налице, мога да приема, че наистина се търси и се прави необходимото, за да се чуе гражданското мнение. Тези въпроси обаче няма да се обсъждат от сегашното Народно събрание, тъй като изобщо не са в дневния ред на парламентаристите. Управляващите имаха достатъчно време, за да внесат необходимите поправки, но предпочетоха да направят само козметични промени. Те редактираха Закона за прякото участие на гражданите в управлението и в местното самоуправление три пъти след приемането му от правителството на тройната коалиция в навечерието на парламентарните избори през 2009 г. Редакциите от края на 2010 г. и началото на 2011 са половинчати и свързани с изготвянето на Изборния  кодекс. Последната редакция от 2012 г., точно месец преди да започне подписката на БСП за референдума, урежда мерките по изпълнение на еврорегламент, с който се въвежда формата на европейска гражданска инициатива като начин на пряко гражданско участие в управлението. Нищо за отхвърляне на партизанщината и възможности за гражданско участие в процеса.

Не е демократично и дори е подигравка с процедурата пряко допитване до гражданите Централната избирателна комисия да изпълнява функциите на централна комисия за произвеждане на национален референдум. В единия случай квотният принцип на разпределение дава преимущества на партии и коалиции, спечелили повече гласове, в другия – при референдумите – гражданското участие трябва да е водещо и при състава на комисиите.

Демократичната форма за участие на гражданите във взимането на управленски решения се превръща в политически  фарс. В такава псевдодемокрация гласовете на гражданите отиват нахалос.  





Гласувай:
4
0



Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: liliahristova
Категория: Политика
Прочетен: 469722
Постинги: 77
Коментари: 560
Гласове: 2062
Архив
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930