2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Уж написах коментар в друг блог, но после не го видях, затова ще пусна мнението си тук. Защото искам да го споделя.
Учителите не за първи път стачкуват в началото на учебната година. Това стана традиция. Аз се опитвам да се поставя на тяхно място и напълно ги разбирам. Сигурно получават ниски заплати. Сигурно имат куп финансови проблеми. Но... исканията им спират винаги дотук.
Аз съм от другата страна. Родител съм. Много години отстоявам своите принципи пред учителското тяло. И мога да направя разлика между даскал и даскал.
Учителят трябва да е специален човек. Не може всеки да стане учител. Тоест може, но не трябва. Образованието в България до 12-и клас е задължително. Следователно учителите трябва да се съобразяват с възрастта на учениците си и с родителите им. Учителите в началното училище задължително трябва да бъдат и възпитатели. Задължително. Те дори изучават подобни предмети в университета, но не ги прилагат, пък и никой не ги контролира.
Не може един класен ръководител да крещи на децата си, да ги скубе, да ги заплашва с наказания, защото шумели, а в същото време да им позволява да си дояждат сандвича, след като междучасието е свършило.
Не трябва един класен ръководител да затваря очите си пред мръсната тоалетна, студената вода и липсата на сапун. Негово задължение трябва да бъде да алармира директора, домакина или когото си поиска, така че всичко, свързано с неговия клас да е тип-топ.
Когато се искат пари за поредната екскурзия или "зелено училище", това трябва първо да се уточни с родителите. А не, както е практиката сега, учителят да съобщава решението на класа си, без изобщо да е получил предварително мнението на майките и бащите. (Обаче за "зелените училища" ще напиша отделно.)
Когато класният ръководител на първокласниците води децата на обяд в стола, не трябва да си затваря очите пред хлебарките.
Когато класният ръководител на 10-11-12-годишни ученици се оплаква на родителите им, не може да си измива ръцете с вечното: "Оправяйте си децата в къщи. На мен не ми е работа това!"
Защото, надявам се да сте съгласни с мен, децата в къщи са си много добри. Децата в къщи слушат родителите си, помагат, спазват някакъв ред. Но когато същите добри деца попаднат в школската среда, стават неузнаваеми. И това е естествено. И ние, възрастните, сме с различно поведение в различна среда. По един начин се държим на работа и съвсем различно на купон, на море, у дома и т.н. Особено малките деца прекарват повече време в училище, отколкото у дома си.
Следователно изключително важната роля на учителите е да направят така, щото техните ученици да се чувстват обичани и желани.
Тогава тези учители ще получат подкрепата на цялото общество за висока заплата, за публичен авторитет и уважение.
Много шум за нищо, или БФБ, Гърция, ПФ и...
Победа за Литекс и още нещо
2. Когато вижда мръсната тоалетна и "алармира" когото трябва и получава отговора "Ми няма пари за сапун!" какво може да направи ?
3. Когато аз бях ученик съм се държал по един и същи начин както в клас, така и вкъщи. Ако детето проявява разюздано поведение в училище, а вкъщи е хрисимо това ми говори само едно - лицемерно поведение...
4. И хайде не прехвърляйте родителските отговорности на учителя. Детето не прекарва повечето си време в училище - то е там само сутринта или следобеда по време на определените му часове. И учителят не му е БАВАЧКА! И на БАВАЧКИТЕ им се заплаща повече, отколкото на учителите!
5. Изводът ? Правете си сметката - ако имате пари и искате детето ви да е обгрижвано - вземете му частен преподавател. Хем ще можете и да му държите сметка за това как обучава вашето отроче. Ако пък нямате - ще трябва да се "примирите" с общодостъпния учител - и без това образованието се води "безплатно"(тук не става въпрос за допълнителните разходи по тетрадки, учебници и т.н. ...).
18.09.2007 07:03
18.09.2007 07:05
18.09.2007 07:19
Отговорност имат както родителите , така и учителите (училището).
Никой не може да замести другият.
За съжаление има родители, които очакват училището да изземе техните възпитателни функции (според мен това е наследсвото ни от социализма)
Също така за съжаление има учители , чието място определено не е в класните стаи!
Отделно стои въпросът за заплатите. Като бюджетни институции , се съмнявам някога да получат нормални заплати.
18.09.2007 07:59
ne moga da povyarvam che s poyavyava dumata
VUZPITATEL.
ti bolna li si ot neshto.
da ot nostalgiya!
halyutzinirate golemi gluposti ,gospojo!
napravo izpitvam otvrashtenie,che pokray men jiveyat hora kato vas.
чувстват обичани и желани.
da..znam tova..dve moi kolejki byaha neprekusnato pojelavani!
ednata ot uchenik v deveti,drugata ot sedmoklasnik.a dvete byaha po na 27-30 g.
posle kato stana skandala s boyloverite v gnusnata ni strana tezi dvete nikoy ne gi spomena..a ednata si beshe boyloverka.
kakvi santimentalizmi ,kakva smrad
Те дори изучават подобни предмети в университета, но не ги прилагат
ot tova napravo me prisvi korema! no posle vidyah che govorya s chovek pone s 15 g po-vuzrasten ot men.
Gospojata lilia hristova ima predvid predmeta pedagogika.
v nyakoi strani Paedo i gogic oznachava sushtoto kato paedo-philia.
po vredna nauka ot pedagogikata nyama!
damata yavno ima predvid nravouchenie s dve shtipki didaktika i mnogo makarenko.
abre jeno, ti kakvi neshta jelaesh za detzata si,
kazvam ti idi na nyakoy pedagog da te pregleda ,dali ne jiveesh v nyakakvo tvoe shibano detstvo.
vmirisano na partenki i makarenkovshtina,michurinshtina,koito ti iskash da ni zaveshtaesh!
kkakvi skimmyta ste vsichki v tazi strana gadna!
ne e gadna vprochem stranata,a horata se lenivi,povurhnostni,okokoreni v minaloto i slepi za nastoyashte i budeshte!
Ti nevaja jeno chuvala li si za nauka!
nauka trybva i prosveshtenie.zashtoto naukata sama po sebe si osvetlyava,obblagorodyava!
obache nashite daskalya sa nravochiteli a ne naukouchiteli!
zaradi tova na teb ti se iskat takiva protofilshtini!
ne nauka,a vuzpitateli..trudovo-vuzpitatelni uchilishta!
ti gluha za progresa jeno da si chula neshto za SVOBODA i TVORCHESTVO.
NAUKATA E INDUKTZIYA I VLECHE SLED SEBE SI TEZI DVETE OT SAMOSEBE SI>
narodi predni v naukata sa napulno svobodni!
narodi pulni s prazno plyampane sa nedni slugi sus halutzinirane ,che gospodarski mogat da si pojelavat neshto,kakto ti ,neveja heno si si pojelala VUZPITATEL.
i POJELAVANETO vi e naakano!
tova Bulgarina e dolen i mizeren v golyamata si sustavka!
toy vinagi pojelava sebe si.
sebe si za detzata si,sebe si za naukata,da sloji sebe si na neyno myastoi t,n!
kolko mi e gadno che sushtestvuvate,no puk mi e tolkova hubavo da vi preziram- moralni invalidi
Всъщност позата на обвинител е много удобна - критиката е най-лесният път към себеуважението. Дали?
За сведение на четящите тази тема има сайт, в който учениците оценяват учителите си, без да има шанс да бъдат разпознати или наказани по някакъв начин. И който влезе в този сайт, ще се убеди, че новото поколение има по-трезви очи и се разграничава от мъдростта на предците, въплътена в кротичкото мъдруване: Зелен кон и умен даскал - няма". Децата уважават достойните личности, независимо колко пари получават и в каква периферна точка ги е запратила системата.
Разбира се, че, както казва prayer4eto, "едностранното разглеждане на въпроса на никого не е помогнало". Именно затова аз го разглеждам от моята си гледна точка. И именно затова с неприятно чувство прочетох мнението на problemengeorgi. Хора като него само търсят повод да обидят някого. Аз съм обидена от него и няма да му отговоря. Само ще добавя, че можех да сложа опция за преглед на мненията, преди да се постнат, но не съм го направила именно заради възможността всеки да каже открито какво мисли по дискутираните в блоговете въпроси. Най-лесното е да се обиждаме. По-трудно е да бъдем обективни и да уважаваме чуждото мнение.
18.09.2007 09:37
Особено в началното училище преподавателите трябва да са и много добри педагози. Те всъщност са вторите родители на малките ученици. Много от тях обаче дори не успяват да опазят добрите навици, с които децата идват от дома. Пример: лошата хигиена (хранене с мръсни ръце, зацапани тоалетни, студена вода). Много от тях се интересуват само да предадат урока си.
В Закона за народнатапросвета пише, че училището образова и възпитава. ВЪЗПИТАВА! Ние всички пропускаме това. И вие, учителите, и ние, родителите.
УЧИЛИЩА
Чл. 22. (Изм., ДВ, бр. 36 от 1998г.)
(1) (Нова, ДВ, бр. 90 от 2002 г.)Училищното образование осигурява обучението и възпитанието на учениците в съответствие с обществените потребности и индивидуалните им способности иочаквания за успешна реализация в гражданското общество."
"... възпитанието на учениците съгласно ... и индивидуалните им способности и очаквания за успешна реализация в гражданското общество" ...
Ще ме извинявате, ама това звучи като писано от някой номенклатурчик преди 30 години. Как едно малко дете ще знае какви са му очакванията за "реализация в гражданското общество" ? Как един учител с 2 часа на седмица и 30 човека от клас на главата ще може да разбере какви са "индивидуалните им способности" ?
А като говорим за "обществени потребности" какво разбираме ? Потребностите на бизнеса ли ? Имаме ли дефиниция на това понятие или някакъв критерий за измерване на тези "обществени потребности" ?
18.09.2007 11:56
не бива да разглеждате писмото вън от възрожденския тон и след освобожденския!
има много тънки особености,които вие явно не стигнали равнището да схването.
learning/education
когато се каже възпитание и учение се има предвид това разгречение бе безпросветни и
незнаещи люде!
заради това има програми ,които се наричат EDUCATION през целия живот.
а не учене през целия чивот.
термина обучение тук замества термина възпитание,но според мен това е неправилно
изместване.
учение е това,което свързваме с преподаване на необходими знания
а education е преподаване на знание,което не е непремено необходимо,но може да се
окаже полезно.
възпитател е съвсем различно нещо и не се вмества във тази схема и отговаря много
повече на НАДЗИРАТЕЛ ,супервайзър,НАСТАВНИК.
НАСТАВЛИТЕЛ .
ето още едно доказателство ,че се намираме във възраждането
,времето,когато са се превеждали термините и се е правел езика ни.
много е лесно да се говорят глупости,госпожо!
това,че някой пише глупости в конституцията не значи,че трябва да се съгласим и да
останем безкритични!
възпитание в съответствие с обществените потребности!
думатеа е едукейшън госпожо.. Обучение или Образуванье/ОБРАЗОВАНИЕ ,нали е различно от възпитание.Обучен значи грамотен,идва от грамата-буква-обуквен.а не Възпитан ,което отпраща съвсем надругаде
иначе става много абсурдно-
кой възпитава обществените ценности и потребности!
по-скоро кой ги оформя!
обръщам се към човека лилиа христова.
това,което съм написал е риторически опит,есе.
то не се отнася към самата вас,така че спокойно можете да подмините написаното.
то се обръща към обобщен образ,който в случая взима вашето име,ако обаче темата беше подписана примерно "народна учителка " то тогава щеше да бъде насочен текста със острия тон,по модела на захари стояновски,стоян михайловски и други съзидатели.
обръщам внимание,че точно обществените ценности изискват по-малко надзиратели!
точно заради това съм склонен да си мисля,че написаното в конститузията е формализация на друга една потребност-регулацията.
регулацията е като пътен знак..там ние не можем да сме толкова толкова художествено критични и да изискваме от знака "внимание деца" композиционно или друго съвършенство или образцовост!
НА ПЪТНИЯ ЗНАК ФУНКЦИЯТА Е ДА ГО ИМА,подобно на
фразата-Съобщението е самия посланик.
ТАКА и конституцията-нейната задача е да я има!
да има на това място знам,а не да няма.
заради това,малко нека да охладим ентусиазма с нейното цитиране!
нали не искате децата да се обучават от съдилищата-не смесвайте правото и образованието
18.09.2007 12:12
18.09.2007 20:15
Христина
знам колко цинично звучи, но - има една много дразнеща особеност в ниските хора - тези, които са глупави или които нямат самочувствие - най-лесно им е да се крият в безличната маса и да смръкват с нос, когато някой им затули бледото слънце.
повтарям - дава му право. на теб също. важно е в коя група се припознаваш.
поздрави