Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.09.2007 00:21 - Още за учителската стачка
Автор: liliahristova Категория: Политика   
Прочетен: 7733 Коментари: 17 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

     Уж написах коментар в друг блог, но после не го видях, затова ще пусна мнението си тук. Защото искам да го споделя.
     Учителите не за първи път стачкуват в началото на учебната година. Това стана традиция. Аз се опитвам да се поставя на тяхно място и напълно ги разбирам. Сигурно получават ниски заплати. Сигурно имат куп финансови проблеми. Но... исканията им спират винаги дотук.
   Аз съм от другата страна. Родител съм. Много години отстоявам своите принципи пред учителското тяло. И мога да направя разлика между даскал и даскал.
    Учителят трябва да е специален човек. Не може всеки да стане учител. Тоест може, но не трябва. Образованието в България до 12-и клас е задължително. Следователно учителите трябва да се съобразяват с възрастта на учениците си и с родителите им. Учителите в началното училище задължително трябва да бъдат и възпитатели. Задължително. Те дори изучават подобни предмети в университета, но не ги прилагат, пък и никой не ги контролира.
   Не може един класен ръководител да крещи на децата си, да ги скубе, да ги заплашва с наказания, защото шумели, а в същото време да им позволява да си дояждат сандвича, след като междучасието е свършило. 
  Не трябва един класен ръководител да затваря очите си пред мръсната тоалетна, студената вода и липсата на сапун. Негово задължение трябва да бъде да алармира директора, домакина или когото си поиска, така че всичко, свързано с неговия клас да е тип-топ.
    Когато се искат пари за поредната екскурзия или "зелено училище", това трябва първо да се уточни с родителите. А не, както е практиката сега, учителят да съобщава решението на класа си, без изобщо да е получил предварително мнението на майките и бащите. (Обаче за "зелените училища" ще напиша отделно.)
   Когато класният ръководител на първокласниците води децата на обяд в стола, не трябва да си затваря очите пред хлебарките.
   Когато класният ръководител на 10-11-12-годишни ученици се оплаква на родителите им, не може да си измива ръцете с вечното: "Оправяйте си децата в къщи. На мен не ми е работа това!"
   Защото, надявам се да сте съгласни с мен, децата в къщи са си много добри. Децата в къщи слушат родителите си, помагат, спазват някакъв ред. Но когато същите добри деца попаднат в школската среда, стават неузнаваеми. И това е естествено. И ние, възрастните, сме с различно поведение в различна среда. По един начин се държим на работа и съвсем различно на купон, на море, у дома и т.н. Особено малките деца прекарват повече време в училище, отколкото у дома си.
  Следователно изключително важната роля на учителите е да направят така, щото техните ученици да се чувстват обичани и желани.
   Тогава тези учители ще получат подкрепата на цялото общество за висока заплата, за публичен авторитет и уважение.



Тагове:   още,   стачка,


Гласувай:
0



1. prayer4eto - Едностранното разглеждане на въпроса на никого не е помогнало ...
18.09.2007 02:09
1. Когато учителят, загрижен за поведението на подопечните вика родителите и чува едно "Еми аз к'во да напра'а!" се отказва повече да се занимава.

2. Когато вижда мръсната тоалетна и "алармира" когото трябва и получава отговора "Ми няма пари за сапун!" какво може да направи ?

3. Когато аз бях ученик съм се държал по един и същи начин както в клас, така и вкъщи. Ако детето проявява разюздано поведение в училище, а вкъщи е хрисимо това ми говори само едно - лицемерно поведение...

4. И хайде не прехвърляйте родителските отговорности на учителя. Детето не прекарва повечето си време в училище - то е там само сутринта или следобеда по време на определените му часове. И учителят не му е БАВАЧКА! И на БАВАЧКИТЕ им се заплаща повече, отколкото на учителите!

5. Изводът ? Правете си сметката - ако имате пари и искате детето ви да е обгрижвано - вземете му частен преподавател. Хем ще можете и да му държите сметка за това как обучава вашето отроче. Ако пък нямате - ще трябва да се "примирите" с общодостъпния учител - и без това образованието се води "безплатно"(тук не става въпрос за допълнителните разходи по тетрадки, учебници и т.н. ...).
цитирай
2. анонимен - Има разлика между родител и роди...
18.09.2007 07:03
Има разлика между родител и родител.Не съм виждал родителите на ученици, с които съм бил 3(три)! години.Не че не съм ги търсил.И още нещо-говориш за уважение, обич и прочие, а ти какво отношение показваш на децата си с обръщението ДАСКАЛ! Ти нямаш уважение към учителя(като институция, каквато е и родителя, не като индивидуалност-не мисля, че всеки в нашата професия е призван да бъде учител), а очакваш да инспирирам светогледа, добродетелите на детето ти.
цитирай
3. анонимен - Към РОДИТЕЛИТЕ: Кога за последно ...
18.09.2007 07:05
Към РОДИТЕЛИТЕ: Кога за последно сте били в училище? Знаете ли къде прекарва свободното си време детето Ви?
цитирай
4. анонимен - kakwito roditelite takiwa i decata im
18.09.2007 07:19
nie shte gi iztarpim izwestno wreme,a te cial jiwot shte rewat ot tqh.Widno e!
цитирай
5. informator - въпросът за училището и възпитанието
18.09.2007 07:58
на децата никак не е прост, и както при всеки конфликт е двустранен.

Отговорност имат както родителите , така и учителите (училището).
Никой не може да замести другият.

За съжаление има родители, които очакват училището да изземе техните възпитателни функции (според мен това е наследсвото ни от социализма)

Също така за съжаление има учители , чието място определено не е в класните стаи!

Отделно стои въпросът за заплатите. Като бюджетни институции , се съмнявам някога да получат нормални заплати.
цитирай
6. анонимен - bulgarskoto uchilishte dnes e o...
18.09.2007 07:59
bulgarskoto uchilishte dnes e otvratitelno!

ne moga da povyarvam che s poyavyava dumata
VUZPITATEL.

ti bolna li si ot neshto.
da ot nostalgiya!
halyutzinirate golemi gluposti ,gospojo!
napravo izpitvam otvrashtenie,che pokray men jiveyat hora kato vas.


чувстват обичани и желани.


da..znam tova..dve moi kolejki byaha neprekusnato pojelavani!

ednata ot uchenik v deveti,drugata ot sedmoklasnik.a dvete byaha po na 27-30 g.
posle kato stana skandala s boyloverite v gnusnata ni strana tezi dvete nikoy ne gi spomena..a ednata si beshe boyloverka.
kakvi santimentalizmi ,kakva smrad

Те дори изучават подобни предмети в университета, но не ги прилагат

ot tova napravo me prisvi korema! no posle vidyah che govorya s chovek pone s 15 g po-vuzrasten ot men.

Gospojata lilia hristova ima predvid predmeta pedagogika.

v nyakoi strani Paedo i gogic oznachava sushtoto kato paedo-philia.

po vredna nauka ot pedagogikata nyama!
damata yavno ima predvid nravouchenie s dve shtipki didaktika i mnogo makarenko.

abre jeno, ti kakvi neshta jelaesh za detzata si,
kazvam ti idi na nyakoy pedagog da te pregleda ,dali ne jiveesh v nyakakvo tvoe shibano detstvo.
vmirisano na partenki i makarenkovshtina,michurinshtina,koito ti iskash da ni zaveshtaesh!

kkakvi skimmyta ste vsichki v tazi strana gadna!
ne e gadna vprochem stranata,a horata se lenivi,povurhnostni,okokoreni v minaloto i slepi za nastoyashte i budeshte!


Ti nevaja jeno chuvala li si za nauka!

nauka trybva i prosveshtenie.zashtoto naukata sama po sebe si osvetlyava,obblagorodyava!
obache nashite daskalya sa nravochiteli a ne naukouchiteli!
zaradi tova na teb ti se iskat takiva protofilshtini!

ne nauka,a vuzpitateli..trudovo-vuzpitatelni uchilishta!
ti gluha za progresa jeno da si chula neshto za SVOBODA i TVORCHESTVO.
NAUKATA E INDUKTZIYA I VLECHE SLED SEBE SI TEZI DVETE OT SAMOSEBE SI>
narodi predni v naukata sa napulno svobodni!
narodi pulni s prazno plyampane sa nedni slugi sus halutzinirane ,che gospodarski mogat da si pojelavat neshto,kakto ti ,neveja heno si si pojelala VUZPITATEL.
i POJELAVANETO vi e naakano!

tova Bulgarina e dolen i mizeren v golyamata si sustavka!
toy vinagi pojelava sebe si.
sebe si za detzata si,sebe si za naukata,da sloji sebe si na neyno myastoi t,n!

kolko mi e gadno che sushtestvuvate,no puk mi e tolkova hubavo da vi preziram- moralni invalidi
цитирай
7. izvorche - явно е
18.09.2007 08:52
че българското училище и преди е имало проблеми с възпитанието на хора, щом се появава постинг като този, който прочетох тази сутрин, написан на латиница и изобилстващ от негативизъм и квалитетни определения, които слагат останалите (българите) в една торба, а автора - на пиедестал.

Всъщност позата на обвинител е много удобна - критиката е най-лесният път към себеуважението. Дали?

За сведение на четящите тази тема има сайт, в който учениците оценяват учителите си, без да има шанс да бъдат разпознати или наказани по някакъв начин. И който влезе в този сайт, ще се убеди, че новото поколение има по-трезви очи и се разграничава от мъдростта на предците, въплътена в кротичкото мъдруване: Зелен кон и умен даскал - няма". Децата уважават достойните личности, независимо колко пари получават и в каква периферна точка ги е запратила системата.
цитирай
8. viovioi - И опорна точка няма...
18.09.2007 09:09
Стачкуват без широка подкрепа на обществото.Дори не са единни. Това прави положението безнадеждно. От една страна, от друга и малко смешно. Самите учители явно имат някакво професионално изкривяване от дълги години работа с деца. Държат се инфантилно и викат, дори крещят. Това вече е нелепо.
цитирай
9. liliahristova - Благодаря за вашите мнения,
18.09.2007 09:22
дори и на анонимните.
Разбира се, че, както казва prayer4eto, "едностранното разглеждане на въпроса на никого не е помогнало". Именно затова аз го разглеждам от моята си гледна точка. И именно затова с неприятно чувство прочетох мнението на problemengeorgi. Хора като него само търсят повод да обидят някого. Аз съм обидена от него и няма да му отговоря. Само ще добавя, че можех да сложа опция за преглед на мненията, преди да се постнат, но не съм го направила именно заради възможността всеки да каже открито какво мисли по дискутираните в блоговете въпроси. Най-лесното е да се обиждаме. По-трудно е да бъдем обективни и да уважаваме чуждото мнение.
цитирай
10. анонимен - vsi4ki v balgaria sa specialisti po obrazovanie
18.09.2007 09:37
V poslednite sedmici vsi4ki v Balgaria se zanimavat s u4itelite i davat "kompetentni mnenia"za rabotata na balgarskia u4itel. Sled 21 godini rabota v u4ili6te moga da kaja ,4e kato mlad u4itel mi e bilo mnogo po-lesno da rabotia ,otkolkoto sega .Kolkoto i nelepi ne6ta da se kazaha ob6testvoto triabva da znae 4e tova e edna ot nai-otgovornite profesii i ako ima edinici ,koito ne sa za profesiata to bol6instvoto u4iteli izpalniavat savestno zadaljeniata si.
цитирай
11. liliahristova - № 10, съгласна съм с вас
18.09.2007 10:06
И аз познавам много добри учители.
Особено в началното училище преподавателите трябва да са и много добри педагози. Те всъщност са вторите родители на малките ученици. Много от тях обаче дори не успяват да опазят добрите навици, с които децата идват от дома. Пример: лошата хигиена (хранене с мръсни ръце, зацапани тоалетни, студена вода). Много от тях се интересуват само да предадат урока си.
В Закона за народнатапросвета пише, че училището образова и възпитава. ВЪЗПИТАВА! Ние всички пропускаме това. И вие, учителите, и ние, родителите.
цитирай
12. liliahristova - Закон за народната просвета
18.09.2007 10:14
"Глава четвърта
УЧИЛИЩА
Чл. 22. (Изм., ДВ, бр. 36 от 1998г.)

(1) (Нова, ДВ, бр. 90 от 2002 г.)Училищното образование осигурява обучението и възпитанието на учениците в съответствие с обществените потребности и индивидуалните им способности иочаквания за успешна реализация в гражданското общество."

цитирай
13. prayer4eto - Този текст (№12) е пълна лудост.
18.09.2007 11:53
Който го е писал не се е и замислил как може да се тълкува текста.

"... възпитанието на учениците съгласно ... и индивидуалните им способности и очаквания за успешна реализация в гражданското общество" ...

Ще ме извинявате, ама това звучи като писано от някой номенклатурчик преди 30 години. Как едно малко дете ще знае какви са му очакванията за "реализация в гражданското общество" ? Как един учител с 2 часа на седмица и 30 човека от клас на главата ще може да разбере какви са "индивидуалните им способности" ?

А като говорим за "обществени потребности" какво разбираме ? Потребностите на бизнеса ли ? Имаме ли дефиниция на това понятие или някакъв критерий за измерване на тези "обществени потребности" ?
цитирай
14. анонимен - ами то едно училище, ако не може да ...
18.09.2007 11:56
ами то едно училище,ако не може да научи да борави с латиницата и с фигури
не бива да разглеждате писмото вън от възрожденския тон и след освобожденския!
има много тънки особености,които вие явно не стигнали равнището да схването.

learning/education

когато се каже възпитание и учение се има предвид това разгречение бе безпросветни и

незнаещи люде!

заради това има програми ,които се наричат EDUCATION през целия живот.

а не учене през целия чивот.

термина обучение тук замества термина възпитание,но според мен това е неправилно

изместване.
учение е това,което свързваме с преподаване на необходими знания
а education е преподаване на знание,което не е непремено необходимо,но може да се

окаже полезно.

възпитател е съвсем различно нещо и не се вмества във тази схема и отговаря много

повече на НАДЗИРАТЕЛ ,супервайзър,НАСТАВНИК.
НАСТАВЛИТЕЛ .

ето още едно доказателство ,че се намираме във възраждането
,времето,когато са се превеждали термините и се е правел езика ни.

много е лесно да се говорят глупости,госпожо!

това,че някой пише глупости в конституцията не значи,че трябва да се съгласим и да

останем безкритични!
възпитание в съответствие с обществените потребности!

думатеа е едукейшън госпожо.. Обучение или Образуванье/ОБРАЗОВАНИЕ ,нали е различно от възпитание.Обучен значи грамотен,идва от грамата-буква-обуквен.а не Възпитан ,което отпраща съвсем надругаде
иначе става много абсурдно-
кой възпитава обществените ценности и потребности!
по-скоро кой ги оформя!

обръщам се към човека лилиа христова.
това,което съм написал е риторически опит,есе.
то не се отнася към самата вас,така че спокойно можете да подмините написаното.
то се обръща към обобщен образ,който в случая взима вашето име,ако обаче темата беше подписана примерно "народна учителка " то тогава щеше да бъде насочен текста със острия тон,по модела на захари стояновски,стоян михайловски и други съзидатели.

обръщам внимание,че точно обществените ценности изискват по-малко надзиратели!
точно заради това съм склонен да си мисля,че написаното в конститузията е формализация на друга една потребност-регулацията.
регулацията е като пътен знак..там ние не можем да сме толкова толкова художествено критични и да изискваме от знака "внимание деца" композиционно или друго съвършенство или образцовост!
НА ПЪТНИЯ ЗНАК ФУНКЦИЯТА Е ДА ГО ИМА,подобно на
фразата-Съобщението е самия посланик.
ТАКА и конституцията-нейната задача е да я има!
да има на това място знам,а не да няма.
заради това,малко нека да охладим ентусиазма с нейното цитиране!
нали не искате децата да се обучават от съдилищата-не смесвайте правото и образованието
цитирай
15. анонимен - всъщност
18.09.2007 12:12
средното образование в България НЕ Е задължително.
цитирай
16. анонимен - Хей, Джорджи!
18.09.2007 20:15
Съвсем е ясно, че си с бърза мисъл и много знания, това дава ли ти право да смяташ останалите за малоумници? И след като така добре схващаш разликата между знание и възпитание...

Христина
цитирай
17. sineater - здравей, Христина
19.09.2007 21:47
да, дава му право. той не посочва всички като малоумници. ти си се припознала в посочените, тогава?

знам колко цинично звучи, но - има една много дразнеща особеност в ниските хора - тези, които са глупави или които нямат самочувствие - най-лесно им е да се крият в безличната маса и да смръкват с нос, когато някой им затули бледото слънце.

повтарям - дава му право. на теб също. важно е в коя група се припознаваш.

поздрави
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: liliahristova
Категория: Политика
Прочетен: 630157
Постинги: 77
Коментари: 549
Гласове: 2062
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930